En halv million ansatte får nytt HRM-system

Onsdag 7. juni rulles HRM-systemet Simployer ut til alle brukere av HRessurs og håndbøker fra Infotjenester. De kan blant annet vente seg en ny og bedre brukeropplevelse.
fredag 2. juni 2017
Lesetid: 3 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

I dag rulles det nye HRM-systemet Simployer ut på rundt 3000 norske arbeidsplasser, og om lag en halv million arbeidstakere får dermed et oppdatert system for blant annet søknader om ferie og fri, sykefraværsbehandling og reiseregninger.

Simployer erstatter HRessurs, og vil også inkludere håndbøker og avvikssystemet fra Infotjenester.

- Selv om grensesnittet har fått en stor ansiktsløftning, vil de som bruker HRessurs kjenne seg igjen i Simployer. Den største forskjellen er at brukervennligheten har fått seg et løft ved at systemet nå er universelt utformet og at alle funksjoner også er tilgjengelig fra mobil og nettbrett, sier produktsjef Mats Christian Sandvig.

Alt kan gjøres på mobil

Simployer er laget i et responsivt design, som betyr at det tilpasses størrelsen på skjermen det vises på. HRessurs-appen for iPhone/ipad og Android blir døpt om til Simployer og får gradvis det nye grensesnittet i tiden som kommer. De som har appen installert trenger bare å følge med på mobilen for å få oppgraderingen.

- Vi vet at mange ledere og ansatte bruker HRM-systemet uten at de sitter ved en PC. Med det nye grensesnittet blir alle funksjoner tilgjengelig også fra mobilen. Du får tilgang til personalarkivet, du kan føre reise- og utlegg med kvitteringer og du kan søke om fri og permisjon, for å nevne noe, sier Sandvig.

Universell utforming

Simployer er nå også universelt utformet etter internasjonale standarder. Det betyr at det er laget på en måte som gjør at det kan brukes av alle, uansett funksjonsevne.

- For oss i Infotjenester er det viktig at alle arbeidstakere skal kunne bruke Simployer, uavhengig av om de har funksjonsnedsettelser som gjør at de ser dårlig, må bruke hjelpemidler eller for eksempel har kognitive utfordringer som lese- og skrivevansker. Et universelt utformet system gir en bedre brukeropplevelse for alle, og vi er stolt av at vi nå innfrir de internasjonale standardene for dette, sier Sandvig.

Modul for timeføring

Med lanseringen av Simployer, blir utviklingstempoet på systemet økt betraktelig. Først ut er en ny modul for timeføring, som er klar ved lansering.

- Timeføringsmodulen i Simployer er en veldig god løsning for selskaper som har behov for å registrere, godkjenne og behandle ansattes timer. Systemet gir oversikt over totale timesaldoer og saldogrenser, og søknader om avspasering knyttet til timeregnskapet.

For kunder med mer avanserte behov for tid- og bemanningsløsninger, tilbyr Infotjenester løsninger i samarbeid med datterselskapet Capitech.

- Capitech er ledende på tid- og bemanningsløsninger for arbeidslivet, og løsningene fra Capitech vil i tiden som kommer bli gradvis mer integrert mot Simployer. Allerede i dag kan Infotjenester dekke så godt som alle tid- og bemanningsbehov for arbeidslivet, sier Sandvig.

Helt ny sykefraværsmodul

Over sommeren vil det også komme helt nye moduler for sykefravær og sykefraværsoppfølging. Her vil det blant annet bli en ny og bedre arbeidsflyt for ledere og ansatte. 

- De nye versjonene er nå i pilot, og vil bli rullet ut til kundene våre etter sommeren. Deretter vil det også bli en integrasjon mot Nav, i forbindelse med det arbeidet Nav nå gjør med å digitalisere sykmeldingsprosessen. I praksis betyr det at sykmeldingen fra legen vil kunne hentes direkte inn i Simployer og tildeles nærmeste leder. Lansering av dette vil skje høsten 2017, sier Sandvig. 

Engelsk versjon på trappene

Produktsjef Mats Sandvig lover også at Simployer vil komme i flere språk i løpet av 2017. 

- Vi har hatt stor etterspørsel etter en engelsk versjon av Simployer, og dette vil bli lansert gradvis for de ulike modulene i tiden fremover. Med et økt tempo i produktutviklingen vil kunder av Simployer ha mye spennende å se frem til i tiden fremover, avslutter Mats Christian Sandvig.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: