Reisesatsene for 2020 kommer ikke før nyttår
Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren håper vi ikke må vente like lenge på oppdaterte satser som i 2018.

Reisesatsene for 2020 kommer ikke før nyttår

Nesten hele arbeidslivet forholder seg til statens satser når ansatte reiser i jobben. Nå er det klart at satsene og reglene for 2020 ikke kommer før nyttår, med de problemene det kan skape.

     

Både offentlig og privat sektor forholder seg i stor grad til statens særavtale for reiser. Disse avtalene forhandles frem mellom staten og partene i staten, og den gjeldende avtalen går ut ved nyttår.

- I år forhandler partene både om teksten i avtalen, altså selve regelverket, og satsene. Forhandlingene har pågått en stund, og nå er det klart at det blir pause i forhandlingene frem til 13. januar 2020. Det betyr at vi ikke vil ha nye satser og nytt regelverk å forholde oss til når de eksisterende avtalene går ut ved nyttår, sier Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren.

Arbeidsgivere må dermed forholde seg til 2019-satser og regler inntil en ny avtale er på plass. Dette er ikke noe problem i utgangpunktet, bortsett fra at det antagelig vil råde en viss usikkerhet.

Skjedde sist for to år siden

Heller ikke for to år siden klarte partene å bli enige før nyttår. Den gangen gikk avtalen til tvistenemnd, og det endelige resultat ble et halvt år forsinket. Øren håper det ikke går like langt denne gangen.

- Hvis det skulle bli brudd i forhandlingene igjen, så vil det være tilrådelig å bruke mindre tid på å sette sammen en tvistenemnd. Det tok alt for lang tid sist. Hvis en avtale er på plass tidlig på året vil den antagelig få tilbakevirkende kraft, men jo lenger tid det tar jo mer sannsynlig er at det ikke blir tilbakevirkende kraft. Dette vil arbeidstakerne tape på, siden det naturlige er at satsene øker.

For hver måned som går vil ca. 600 000 reiseregninger måtte leveres på nytt, hvis det blir tilbakevirkende kraft.

Arbeidsgiver kom best ut

I den nåværende avtalen, som altså ble vedtatt av en tvistenemnd 22.06.2018, mener Øren at det var arbeidstakerne som kom dårligst ut. Han tror dette kan være noe av grunnen til at det er vanskelig å bli enig også i år.

- Det var spesielt beregningsmåten for måltidsfradrag som bidro til at arbeidstakerne kom dårlig ut, siden den alltid skulle ta utgangspunkt i full døgndiett. Kilometergodtgjørelsen ble også redusert, noe som medførte ca. 300 millioner i tapt kjøregodtgjørelse, sier Øren.

De trekkfrie satsene har kommet

Infotjenesters økonomirådgiver minner om at de trekkfrie satsene allerede er publisert, og det kun er statens satser vi venter på.

- De siste årene har det vært et skille mellom selve satsene og hva den ansatte kan motta uten at det skal trekkes skatt av det. De trekkfrie satsene blir derfor publisert uavhengig av statens satser, og kom for noen dager siden. Der kom det blant annet frem at den trekkfrie delen av bilgodtgjørelsen fortsatt vil være 3,50 kroner pr. kilometer i 2020, og at den trekkfrie kostgodtgjørelsen for reiser med overnatting på hotell øker fra 578 til 589 kroner neste år.

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev minst hver 14. dag, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår