Slik halverte de sykefraværet

Da sykefraværet nådde 9,1 % bestemte Tiger seg for å ta tak i problemet. Ved hjelp av systematisk arbeid klarte de å kutte fraværet med hele 43 prosent på to og et halvt år.
fredag 28. juni 2013
Lesetid: 2 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

Tiger, som driver 103 bensinstasjoner for Esso, har som mange andre norske bedrifter slitt med høyt sykefravær. Da tallene for 2010 viste et fravær på hele 9,1 prosent så man at det var på tide å sette fokus på det stadig økende fraværet, sier HR-rådgiver Benedicte Bugge.

- Vi startet et samarbeid med Infotjenester og Berit Stokstad, som reiste landet rundt og holdt kurs for alle lederne våre. Dette var en stor aha-opplevelse for veldig mange, hvor vi faktisk så at den sykmeldte også må være delaktig om arbeidet skal ha noe virkning, sier Bugge.

Ut av stillheten

Deretter gjennomførte alle stasjonslederne et personalmøte hvor det ble gjort klart at sykefravær fra nå av ikke ville være noe som foregikk i det stille. Medarbeiderne fikk vite om rettigheter og plikter på begge sider.

- Dette har krevd masse hard jobbing fra alle ledere, og det har tatt litt tid før medarbeiderne forsto hva det innebar og hvorfor vi gjorde det. I dag er leder på plass fra dag én med tett oppfølging, og vi strekker oss langt for å beholde medarbeiderne på jobb, sier Bugge.

Systematikk lønner seg

Infotjenesters ekspert på sykefraværsoppfølging, Berit Stokstad, sier Tiger har gjort alt riktig i sitt arbeid for å redusere sykefraværet.

- Systematisk arbeid lønner seg alltid, sier Stokstad.

Hun gir Tiger ros for at de har satt fokus på at alle medarbeidere er viktige brikker i den daglige driften.

- Medarbeiderne vet at de er hjertelig velkommen på jobb selv om de ikke kan levere 100 prosent, sier Stokstad.

Fornøyde medarbeidere

Tiger investerte også i HRessurs som hjelpemiddel i oppfølgingen, slik at det skulle bli enklere for lederne i en ellers travel hverdag å være klar over hele oppfølgingsforløpet og fristene.

- Vi opplever i dag at medarbeiderne setter pris på den tette kommunikasjonen med lederen, og de har en viss forventning til hvordan lederen skal oppføre seg og håndtere situasjonen dersom de skulle bli syke. Dette gjør at vi til enhver tid må holde fokus på arbeidet og gjøre en like grundig jobb med alle medarbeidere som blir syke, sier Bugge.

Gratis trening

Som videre ledd i arbeidet med å redusere sykefraværet har Tiger nå satt fokus på fysisk aktivitet og kosthold.

- Vi startet i april «prosjekt livsstilsendring», hvor 12 medarbeidere i Tiger får 6 måneders medlemskap på ELIXIA, 30 timer med personlig trener, et kick-off møte og et møte i september som vil avsluttes med at vi skal løpe 10 km for Grete Waitz under Oslo Maraton. Vi har fått med oss Odd-Bjørn Hjelmeset som motivator, og han følger denne gruppen frem til avslutningen i september, sier Bugge.

- Kort oppsummert har det handlet om å bevisstgjøre ledere og medarbeidere, klargjøre forventninger på forhånd og selvfølgelig leve opp til dem i etterkant. Og sist, men ikke minst, det handler om å trives på jobb! Å skape en arbeidsplass der man ønsker å være.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: