Nytt verktøy kan redusere arbeidsrelatert sykefravær

Mer enn en tredjedel av sykefraværet skyldes forhold på jobben. Statens arbeidsmiljøinstitutt har utviklet et nytt gratis verktøy som viser seg å være effektivt for å redusere dette fraværet.
onsdag 20. mai 2020
Lesetid: 3 Minutter

Å ha utfordringer med arbeidsmiljøet er ikke noe å skamme seg over, det har alle. Men det å ikke gjøre noe med det, det er noe helt annet.

Det var det viktigste budskapet fra Elisabeth Goffeng i Statens arbeidsmiljøinstitutt, STAMI, da hun nylig holdt foredrag på Sykefraværsdagen 2020.

35 prosent arbeidsrelatert fravær

Goffeng fortalte at til tross for at Norge er helt på topp i verden når det gjelder arbeidsmiljø, er 35 prosent av det høye norske sykefraværet arbeidsrelatert.

– Med andre ord er det et stort potensial for å jobbe med arbeidsmiljøet for å få ned det arbeidsrelaterte sykefraværet. Men det må gjøres på riktig måte. Det må være basert på det vi vet virker, det forskning sier virker, sa Goffeng i foredraget.

Arbeidsmiljøet er knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og utfører arbeidet. Hun understreket at arbeidsmiljø påvirker helsen til de ansatte, men også lønnsomhet i den enkelte virksomheten.

– Alt for mange har feil fokus eller satser på feil tiltak. De jobber med andre ord ikke kunnskapsbasert, advarer forskeren.

SE HELE FOREDRAGET: Her kan du se hele Goffeng sitt foredrag fra Sykefraværsdagen 2020 gratis

Filmer og plansjer

Likevel kan det være vanskelig å vite hvordan man gjør det i praksis. Derfor har STAMI nå utviklet et verktøy som kan tas i bruk i gratis av virksomheter som ønsker å jobbe med arbeidsmiljøet.

– Formålet med verktøyet «En bra dag på jobb», det er å gi det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet konkret innhold som er tilpasset den enkelte virksomheten. Konseptet består av syv små filmsnutter for hver bransje, som visualiserer de utfordringene som forskning viser er mest vanlig i den bransjen.

Prosess over to møter

Helt konkret starter virksomhetene med to personalmøter, ledet av tillitsvalgte, ledelse og verneombud i fellesskap. Dette for å bygge partssamarbeidet i prosessen.

– På det første møtet ser man filmene sammen, før man diskuterer hvilke utfordringer vi har på vår arbeidsplass. Representerer disse filmene det vi opplever? Det vil alltid være rom for å komme med andre utfordringer. Det er utarbeidet plansjer hvor man kan notere og få frem hva er det er som er viktige utfordringer på denne konkrete arbeidsplassen, sier Goffeng.

I etterkant holdes det et nytt møte hvor man identifiserer tiltak. Til slutt skal det utarbeides en handlingsplan som må følges opp over tid.

Fire bransjer i første runde

I første omgang er verktøyet utarbeidet for fire bransjer: Sykehjem, barnehager, næringsmiddelindustri og frisører. Men det er bestemt å utvikle verktøyet for alle bransjer i Norge.  

– Vi var i gang med å utvikle dette verktøyet for sykehusbransjen da koronaen rammet, og vil fortsette dette arbeidet så snart Norge åpner igjen. I tillegg til sykehus vil vi i første omgang utarbeide opplegget for persontransport og bygg- og anlegg. Så vil vi ta for oss bransje for bransje.

Parallelt utvikles en versjon av programmet som kan gjennomføres helt digitalt.

Positive tilbakemeldinger

Goffeng sier tilbakemeldingene STAMI har fått på opplegget er overveldende positive, både knyttet til verktøyet og prosessen de har vært gjennom.

– Folk opplever det som intuitivt, enkelt og engasjerende. Verktøyet er en gavepakke til arbeidslivet; det er gratis å bruke og gratis å få tilsendt materiale. «En bra dag på jobb» har egen nettside og epostadresse, så det er bare å ta kontakt med STAMI.

Her finner du nettsiden til «En bra dag på jobb»


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: