Smarte telefoner, dumme ledere

Smarttelefonen blir et stadig viktigere arbeidsverktøy. Spesielt for ledere. Men hva gjør det med oss?
tirsdag 8. januar 2013
Lesetid: 3 Minutter

Hvorfor husker ikke markedssjefen hvor han var og spiste middag med en kunde forrige uke? Hvorfor sender en mellomleder 22 eposter frem og tilbake i løpet av 30 minutter for å organisere et enkelt lønsjmøte, som til slutt ender med å bli kansellert? Hvorfor kaster enkelte ansatte bort store deler av arbeidsdagen på Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram?
Svaret på spørsmålene, ligger i smarttelefonen du har i bukselommen, på kontorpulten eller i veska. Det hevder Daniel Gulati. Han har forsket på unge, fremadstormende ledere i USA, gitt ut boken «Passion & Purpose» og blogget om temaet på ledelsesbloggen til Harvard Business Review.

I forskningsprosjektet til Gulati svarte 40 prosent av de unge lederne at mobilen var deres viktigste teknologiske arbeidsverktøy.

- Det som derimot var enda mer interessant, var å observere de unge ledernes vaner, skriver Gulati.
Han fulgte en rekke ledere tett med et spesielt blikk på hvordan de faktisk brukte mobilen. Flere påpekte at de stolte på at telefonen ville fortelle dem hva de skulle gjøre, og som en støtte til å huske enkle faktaopplysninger.

Etter å ha studert ledernes mobilvaner, mener Gulati at bruken av mobiltelefonen også har en psykologisk nedside for brukeren, som han deler inn i tre konsekvenser:

1. Vi husker ingenting
Forskning viser at vi i økende grad overlater vår personlige hukommelse til Google og andre søkemotorer. Slik tømmer vi effektivt hjernen vår for enkelt tilgjengelig informasjon. Og du kan regne med at det å huske ting blir enda mindre vanlig fordi vi i stadig større grad heller lærer oss å huske hvor vi finner informasjon snarere enn å huske selve informasjonen.

2. Vi kaster bort tid på valgfrihet
Vi fanges i en responsiv felle. Som en leder beskrev det: «Det har blitt helt latterlig. Jeg bruker mer tid på å sende Facebook-meldinger frem og tilbake om hvor vi skal møtes, hvem vi skal invitere og hva vi skal snakke om enn faktisk å sitte i selve møtet. Men ikke bare forventer vi at våre kolleger, forretningsforbindelser og venner skal svare lynkjapt på henvendelser vi kommer med i siste liten, men på grunn av mobiltelefonteknologien så utsetter vi også oppgaver til siste mulige deadline. På grunn av muligheten til å gjøre reservasjoner, sjekke åpningstider, finne kjørebeskrivelser og se på hva andre brukere mener om en tjeneste eller et produkt gjør at vi holder våre muligheter åpne helt frem til møtet, lønsjen eller cafébesøket begynner. En leder beskrev det slik: «Jeg befinner meg i en konstant gråsone. Min neste arbeidsoppgave forandrer seg konstant.»

3. Vi blir sittende fast i en uendelig loop av varsler
Mens vi stadig skaffer oss nye apps til smarttelefonen, tiltar kampen om vår begrensede tid og oppmerksomhet. Som et resultat av dette så sørger utviklerne som lager apper for at mobiltelefonen vår blir bombardert med varsler hver eneste gang det skjer noe nytt i et av programmene på telefonen, i et forsøk på å trekke oss inn i nettopp deres program. Vi betaler en pris for disse digitale ropene. De stjeler fra vår oppmerksomhet. Mens vi stadig hopper mellom Facebook, e-post, VG Nett, Twitter og andre tjenester, blir oppmerksomheten vår fragmentert og det blir vanskeligere å fokusere på store og viktige oppgaver.

Så, hvordan unngår vi disse problemene samtidig som vi utnytter smartfelefonens muligheter for et bedre og mer organisert yrkesliv og privatliv?

Gulati anbefaler flere mulige løsninger:
- Sett deg i offlinemode i perioder i løpet av arbeidsdagen. Dette kan du gjøre ved å sette mobiltelefonen på lydløs og lukke nettleseren og mailen for å dukke ned de neste to timene i for eksempel en Power point-presentasjon eller et regneark.
- Installer programvare på mobiltelefonen som samler alle varsler. For eksempel Notification Center. Da får du samlet alle varsler på ett sted og bestemmer når og hvordan du vil bli forstyrret.
- Tren opp og jobb med hukommelsen din. Det kan du for eksempel gjøre gjennom daglig meditasjon eller gjennom treningsprogrammet Lumosity.

- Smarttelefonene vil bli mer og mer sofistikerte. Men vi må ikke la oss lure til å tro at livene våre automatisk blir bedre av den grunn. I stedet for å passivt la oss falle inn i smarttelefonens bruksmønster, er det viktig å ta et aktivt eierskap til mobilen. Hvis du fortsatt leser dette, så eier du trolig selv en smarttelefon. Forsikre deg om at det er du som eier telefonen, og ikke motsatt, skriver Gulati.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: